Forberedelserne til festen kører for fuldt tryk, og godt et år før den historiske begivenhed med verdens 16 største ishockeynationer og 64 kampe på 17 dage er der stor optimisme hos folkene bag IIHF Ishockey VM.
”Det er en stor og spændende opgave, vi står overfor. Jeg er ikke i tvivl om, at VM vil samle ishockey-Danmark og tiltrække i tusindvis af fans fra udlandet,” siger Henrik Bach Nielsen, formand for Danmarks Ishockey Union og medlem af IIHFs Council.
”Vi har fået stor hjælp af de to værtskommuner, Herning og København, og fra ”staten” via Sport Event Denmark, og vi har to unikke arenaer, Jyske Bank Boxen og Royal Arena, som på smukkeste vis binder VM sammen. Ikke mange nationer kan præsentere to arenaer, som begge huser over 10.000 tilskuere. Den iver og entusiasme, der udvises i Herning og København, gør mig tryg.”
”Tror du, danskerne i dag er klar over, hvor stort dette VM er?”
”Nej – for at være helt ærlig. VM bliver vist i over 160 lande og set af samlet 1,3 milliard seere. Det skaber en millionstor turistomsætning. Det er vores opgave og ansvar at række ud over vore trofaste fans og involvere hele Familien Danmark, hvis VM skal blive den succes, vi helhjertet arbejder for.”
”Havde du drømt om et VM i Danmark, da du i sin tid blev engageret i ishockeyen?”
”Nej. Dengang i 2002 var drømmen bare at spille med i et A-VM. Jeg ved godt, at man siger, at man skal sigte efter stjernerne for at ramme månen, men rejsen var på det tidspunkt slet ikke begyndt. Desuden er det en forudsætning, at man i en længere årrække skal have vist stabilitet og etableret sig i A-gruppen. Derfor begyndte drømmene om at arrangere et VM først ti år efter oprykningen.”

En stærk trio. Fra venstre VM-bossen Enver Hansen, DIUs formand og medlem af IIHFs Council Henrik Bach Nielsen og DIUs direktør Ulrik Larsen. Foto: Jan Korsgaard
23. maj 2014 vandt Danmark en jordskredssejr over Letland med stemmerne 95-12 på IIHFs kongres i Minsk. Det gav Danmark IIHF VM-værtsskabet fire år senere.
Triumfen var en cadeau til Henrik Bach Nielsen for det store idrætspolitiske arbejde, han har udført i IIHFs Council siden 2012. Hans netværk, lobbyarbejde og hundredvis af samtaler med store som små i den globale ishockeyfamilie vejede tungt. Selv vil han hellere fremhæve dansk ishockeys sportslige succes.
”Ingen tvivl om, at man har kigget meget på den positive udvikling i Danmark. Er der fremdrift på landsholdene? Går det fremad med arenaerne? Er der en positiv udvikling i antallet af spillere? Og endelig skal man have politisk tæft. Man skal huske på, at tildelingen af VM afgøres af samtlige lande. Man bliver derfor nødt til at gøre sit politiske arbejde grundigt. Spanien har lige så mange stemmer som Canada. Man skal hele vejen rundt,” siger Henrik Bach Nielsen.
”Jeg læste et sted, at vores vanvittig flotte tre VM-kvartfinaler i træk i U20 havde været medvirkende til, at vi fik VM 2018. Det er dog lidt af en overdrivelse. Ingen af dem var nemlig spillet, da vi fik VM i maj 2014. Men vores U20, de to kvartfinaler hos ”de voksne” og A-turneringerne for U18 har været med til at bekræfte, at kongressen valgte rigtigt i Minsk. Jeg vil tillade mig den vilde påstand, at hvis man måler alle vores resultater op mod det antal spillere og arenaer, vi har, så ligger vi nr. 1 på verdensranglisten.”
Henrik Bach Nielsen tilføjer:
”Når der tales VM eller dansk udvikling, så synes jeg engang imellem, at arbejdet ude i klubberne overses. Det er uhørt flot, at elleve danske spillere har fået debut i NHL, men det var jo aldrig sket, hvis ikke frivillige og kompetente trænere og ledere havde brugt oceaner af timer på spillerne. Dem skal vi også huske i 2018.”
”VM-arbejdet og opskriften på succes?”
”Vi arbejder på at blive klar. Organisationen er på plads med sigte på et velafviklet VM, som vil skrive sig ind i historien. Vi skal have 300.000 tilskuere til de 64 kampe. En stor opgave. Jeg tror, det lykkes. V i har valgt at lade Danmark spille i Herning og Sverige i København. På den måde skaber vi 14 ”hjemmekampe” i puljerne. Dertil kommer otte ”finalekampe”. Disse 22 kampe skal være rygraden i vores ambition om 300.000 tilskuere.”
Om sin rolle i sin hjertesport siger Henrik Bach Nielsen:
”Jeg elsker ishockeyen. Jeg blander mig ikke i det sportslige. Det er der andre, der tager sig af. Min force er det idrætspolitiske. Jeg vil præge dagsordenen og skubbe udviklingen fremad. Jeg tror, jeg har en evne til at se, hvor tingene bevæger sig hen tre-fire år ud i fremtiden. Til gengæld har jeg også en svaghed. Jeg er meget utålmodig. Det er ikke alt i sportspolitik, der går i det tempo, jeg gerne vil.”